Hubert de Givenchy lanceerde zijn eerste collectie onder de naam Givenchy in 1952, kort voordat hij 25 werd, na een aantal jaren als artistiek directeur van het gerenommeerde Maison Schiaparelli. Vijf jaar later opende Givenchy zijn eigen boetiek vlakbij in het 8e arrondissement van Parijs, te beginnen met een indrukwekkende collectie losse items, of blouses en rokken die in verschillende combinaties konden worden gedragen, wat meteen een hit was. Niet lang nadat Dior de modewereld nieuw leven had ingeblazen met zijn nieuwe look, stond Givenchy erop om traditionele stijlcodes te doorbreken, te beginnen met het idee om onderling verwisselbare kledingstukken te verkopen in plaats van als een enkele outfit - een idee dat populairder is in New York dan in Parijs. Givenchy breidde zijn hoogwaardige accessoires en kostuumjuwelen eind jaren zestig uit met typische ontwerpen met verguld of verzilverd materiaal, zware kettingen, glas, Lucite, strass-steentjes en nepparels. Vintage Givenchy-sieraden werden vaak gesigneerd met een stempel van de bedrijfsnaam of een variatie van het "G" -logo op de sluitingen.